Greșeli și lecții din Social Media: Twitter

Viralitatea în spațiul virtual e un lucru impresionant. Însă, are două extreme: pe cât de rapid devii faimos, pe atât de rapid poți ajunge la fund. Chiar și companiile mari greșesc uneori!

KitchenAidUSA
În timpul unei dezbateri prezidențiale, Obama a mulțumit bunicii pentru faptul că a ajutat să-l crească. Din nefericire, bunica a decedat cu trei zile înainte ca acesta să fie ales președinte al SUA.

După moartea bunicii, pe accountul de Twitter, Comunitatea Bucătarilor KitchenAidUSA a plasat comentariul: “Chiar și bunica lui Obama a știut că totul va fi rău. A murit cu 3 zile înainte ca el să devină președinte. “ KitchenAidUSA a șters comentariul în scurt timp, însă viralitatea deja a fost pornită. Comentariul a fost boicotat și s-a ajuns până la faptul că, Cynthia Soledad, capul companiei, a oferit scuze oficiale.

Lecție: De șapte ori recitește și o dată scrie.

Toyota Camry
În timpul SuperBowl, Toyota a organizat o campanie pe Twitter pentru a promova modelul Camry. Au fost create nouă conturi pe Twitter (@CamryEffect1 - @CamryEffect9), de pe care, cei care plasau comentarii despre SuperBowl, erau invitați să participe la un concurs, în care puteau câștiga noul model Camry 2012.

Campania a fost clasificată ca una plină de spam și deranjantă. Cele nouă conturi au fost suspendate, iar campania a fost urmată de scuze din partea companiei. “Spamul“ a fost expediat prin programul LocalReponse, un program menit să ajute marketerii să comunice cu publicul.

Lecție: Mesajele trebuie să fie atractive pentru utilizatori, iar spamul trebuie lăsat în coșul de gunoi.

Qantas Airlines
Compania australiană Qantas a lansat un concurs pe pagina de Twitter, prin care utilizatorii puteau câștiga una din cele 50 pijamale de lux sau o trusă de lux. Se cerea să fie folosit hashtagul #QantasLuxury pentru a descrie care ar fi “experiența de vis în timpul unui zbor de lux“.

Problema e că acest concurs a coincis cu disputele companiei pe care le avea cu lucrătorii, iar majoritatea zborurilor au fost anulate. Hashtagul a fost imediat folosit pentru comentarii negative. Compania a fost criticată dur de experții din domeniu și reflectată chiar și în știrile Reuters.

Lecția: Planificați-vă corect acțiunile, la timpul potrivit.

Durex
În Africa de Sud, compania Durex a plasat pe contul său de Twitter o glumă nereușită: “De ce Dumnezeu le-a dat bărbaților penisuri? Ca să aibă măcar o metodă de a închide gura femeilor.“ Cu siguranță, gluma a impresionat utilizatorii, cât și bloggerii. Însă, mai târziu, Durex a cerut scuze pentru gluma ofensatoare și misogină.

Lecție: Sexul nu vinde întotdeauna. Chiar dacă mesajul este sub formă de glumă, trebuie să fie în limita decenței.