Fumatul e ca scobitul în nas: nou spot social în Moldova
Vineri, 24 Ianuarie 2014 17:58
Ministerul Sănătății al Republicii Moldova continuă campania anti-fumat cu un nou spot. De data aceasta, fumatul este asociat cu scobitul în nas în public.
Fumatul comparat cu scobitul în nas
„Fumezi ca să fii cool? Țigara dă bine la imagine? Ce poate fi cool într-un obicei scârbos. E ca și cum te-ai scobi în nas. Leapădă fumatul! Acum!” - acesta este mesajul transmis de noul spot.
Compararea fumatului cu ceva rușinos (conform stereotipurilor societății) a devenit un trend în spoturile anti-fumat din întreaga lume. Prin intermediul acestei tactici, popularul devine nepopular. Din punct de vedere psihologic, se explică simplu. Omul este o ființă socială și una din dorințele sale de bază este să obțină aprobarea societății, iar foarte puțini sunt capabili să meargă împotriva curentului.
You need Flash Player 9 or later installed to play this streamingvideo
Fumatul comparat cu Social Farting
În 2013, o campanie bazată pe o idee similară, a fost elaborată de agenția BBDO în Ontario, Canada, pentru Ministerul Sănătății. La fel, este vorba despre un eveniment cu multe persoane, care practică Social Farting, adică fumează.
You need Flash Player 9 or later installed to play this streamingvideo
Oricum, aceste spoturi vor fi uitate atât de repede pe cât au apărut, în cazul în care nu vor fi însoțite de o publicitate agresivă. Mesajul ar avea efect, dacă s-ar reuși înrădăcinarea acestui stereotip în mintea oamenilor.
Pe lângă repetiția mesajului, o altă metodă ar fi încurajarea nefumătorilor să amintească fumătorilor despre acest spot. Astfel, printr-o presiune psihologică îndelungată, care vine din toate părțile, posibil că situația se va schimba.