Câteodată, inspirația poate fi capricioasă
Cred că astăzi una din cele mai mari probleme ale oamenilor din publicitate este să rămână inspirați și să lanseze idei creative la comandă. Acest lucru e extrem de greu, mai ales când ne pare că totul deja a fost inventat și reinventat.
Atunci când vrei să găsești ideea, cel mai dificil este punctul de plecare. De multe ori, ne inspirăm din alte lucruri, care ne pun creierul în mișcare și creează noi asociații. Persoanele constant active și curioase față de tot ce le înconjoară se descurcă cel mai ușor la găsirea unei idei inedite. Însă, și cel mai creativ om poate întâmpina probleme de concentrare sau inspirație.
Pe lângă problemele de ordin personal, sunt mai mulți factori care ucid creativitatea:
- Ești descurajat de alții sau primești feedback neargumentat.
- Ești copleșit de prea multă informație.
- Creezi și evaluezi în același timp.
- Te temi să eșuezi și nu ai încredere în capacitățile proprii.
- Gândești la fel de fiecare dată. Nu încerci un unghi nou.
- Gândești prea logic, sceptic și limitat.
- Nu pui întrebări.
- Te comporți ca un adult.
- Nu notezi toate ideile.
Important e să ne dăm seama ce anume stă în pragul muzei noastre și o încurcă să deschidă ușa. În căutarea unui eventual răspuns, am întrebat câțiva specialiști autohtoni din publicitate. Iată ce au răspuns la "Ce faci când ai pană de idei?".
Nu mă consum în urmărirea unei idei "creative" - caut o emoție/simbol/situație/… simplă, pe care publicul o cunoaște îndeaproape, și încerc să o ilustrez din trei unghiuri diferite.
Vasile Seul
Designer, Moldcell
Las totul și merg la bere sau în călătorie și lucrez "on the road". Ideile încep să curgă ca berea proaspată.
Sergiu Ungureanu
Director de producție The Film Motion Design Studios
Citesc. Nimic nu creează imagini în cap mai bine decât o carte.
Eugen Balan
Animator, Ilustrator, Regizor
Când am pană de idei, recitesc brieful, mai trag un ochi la toate schițele, poate descopăr ceva ce are potențial. Dacă nu văd nimic, rog colegii să se uite și ei. Sau fac unul sau mai mulți din următorii pasi:
- încerc să studiez mai adânc problema sau să o privesc din alt unghi.
- caut rezolvări la probleme similare (rezolvările inspirate îți deschid mintea asupra problemei la care te-ai blocat sau îți dau garanția că "se poate").
- și ultimul, dar cel mai eficient, dezbateri și discuții cu colegii de proiect.
Constantin Sarcov
Co-founder at Piko
Studiez încă o dată esența, scopul și efectul dorit de la ce urmează a fi creat. Apoi exemple și practici. Apoi lucru în echipă cu echipa. Mult-mult lucru și rezultatele încep să apară.
Radu Trifan
Founder & Chief Art Director at RT Design Studio
Rareori mi se întâmplă să creez ceva de la "zero", dar când se întâmplă - caut pe net să văd ce-au "inventat" alţii. Inspirându-te de la cei mai buni, n-are cum să-ţi vină idei proaste. Important e să te inspiri cu cap şi să adaptezi viziunile altora la cerinţele tale.
Happy Very
Autoarea blogului www.veryhappyblog.com
Când am pană de idei, o înmoi în cerneală și încep să scriu cu dânsa ideile :) Da' dacă serios - pană de idei nu există, creația e un simplu algoritm, ca o formulă matematică. Trebuie doar un pic de concentrare și ideile bune vin imediat.
Andrei Tarnovski
Director Opera Studio Creative
Fiecare își caută muza în felul său, iar ceea ce faci ca să-ți "deschizi mintea", rămâne la discreția fiecăruia. Între-timp, să vedem ce spun "mințile mărețe" despre creativitate.
"Secretul creativității constă în a ști cum să-ți ascunzi sursele." Albert Einstein
"Curiozitatea despre viață și toate aspectele ei, este, cred eu, secretul celor mai buni creativi."
Leo Burnett
"Nu gândi. Gândirea este inamicul creativității. Face parte din conștiința de sine, iar conștiința de sine este îngustă." Ray Bradbury
"Creativitatea este mai mult decât a fi diferit, fiecare poate fi ciudat. Să faci ceva minunat de simplu, aceasta-i creativitate." Charles Mingus
"Creativitatea constă în a conecta lucrurile. Când întrebi o persoană creativă cum i-a venit o idee, se simte un pic vinovată, pentru că nu ea a făcut-o cu adevărat. Ea doar a văzut ceva și a fost capabilă să conecteze experiențe, și să sintetizeze lucruri noi." Steve Jobs
-Irina Kaiser-