În ultimii doi ani, numărul de utilizatori de internet a crescut cu 8% în Moldova

Miercuri, 11 Februarie 2015 11:36

Studiul gemiusAudience, realizat de Gemius în parteneriat cu Biroul de Audit al Tirajelor și Internetului (BATI) din Republica Moldova, arată că în decembrie 2014 s-a înregistrat o creștere de 8% a numărului de utilizatori de internet, comparativ cu aceeași lună a anului 2012. De asemenea, au crescut frecvența cumpărăturilor online și numărul celor care se conectează la internet prin intermediul dispozitivelor mobile.

În decembrie 2012, în Republica Moldova populația de internet era de 1,61 milioane de useri. În decembrie 2014, numărul utilizatorilor a atins 1,74 milioane. Dacă în 2012 distribuția pe sexe era aproape egală (femei 50.18% și bărbați 49.82%), acum femeile reprezintă 52.21% din totalul userilor, iar bărbații doar 47.79%. De altfel, cele mai mari creșteri ale populației de internet sunt înregistrate în rândul utilizatoarelor din segmentele de vârstă 15-19 (creștere de 32% față de 2012) și 30-39 (creștere de 21%).

Deși traficul mobil este relativ scăzut în Republica Moldova, în ultimii doi ani, a crescut procentul celor care se conectează la internet de pe smartphone sau tabletă. În 2012, doar 5.86% dintre useri declarau că folosesc tableta pentru navigare pe internet, în schimb, în decembrie 2014 procentul aproape că s-a dublat atingând 10.84%. Situația este similară și în cazul smartphone-urilor: 25.7% dintre utilizatori spuneau că se contectează la internet de pe mobil în 2012 și 30.7% declară acest lucru în decembrie 2014.

Atât în Moldova cât și în regiune, Apple este cel mai popular producător de tablete: în iunie 2014, 64% din afișările de pagină generate de tablete s-au realizat de pe iPads. Apple e lider și pe segmentul de smartphones, înregistrând 32% din afișările de smartphone din iunie 2014. Însă, își pierde treptat poziția de lider în Europa Centrala și de Est, din cauza creșterii în popularitate a dispozitivelor Samsung.

Sursa: gemiusRanking, Raportul „Consumers go mobile”


În ultimii ani, la nivel mondial, comerțul online urmează un trend ascendent, trend la care se aliniază și piața din Republica Moldova. Dacă în 2012, 14.6% dintre internauții moldoveni declarau că fac cumpăraturi online de câteva ori pe an, acum peste 16.7% spun acest lucru. În plus, a scăzut cu 3 procente numărul celor care spun că nu fac deloc cumpărături online.

Datele provin din studiul internațional de măsurare a internetului-gemiusAudience, derulat de Gemius în peste 30 de țări. Scopul acestuia este de a colecta informații despre profilul utilizatorilor de internet și frecvența de utilizare a Internetului. Studiul se desfășoară conform metodologiei hibride Gemius și în concordanță cu prevederile ICC/ESOMAR.

Pentru analize în detaliu, puteți contacta Biroul de Audit al Tirajelor și Internetului (BATI) ( This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it ) sau Gemius Research ( This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it ).


Despre studiul gemiusAudience Gemius realizează măsurarea audienței online în piața din Moldova din februarie 2012. Compania a fost desemnată furnizor al măsurării audienței online oficiale ca urmare a unei decizii luate de BATI (Biroului de Audit al Tirajelor și Internetului). Studiul ales de BATI, gemiusAudience, se desfășoară continuu pe mai mult de 30 de piețe din Europa, Africa de Nord și Orientul Mijlociu, reprezentând principala sursa de informatți privind audiența paginilor de internet. Pentru a oferi cele mai precise și sigure date posibile, serviciul de cercetare combină măsurarea centrată pe website cu chestionare afișate pe paginile de internet participante la studiu și cu rezultate ale studiilor offline independente.

Despre BATI Asociaţia „Biroul de Audit al Tirajelor şi Internetului” (BATI) este o structură asociativă, necomercială, constituită în 2009 cu scopul de a furniza industriei de publicitate din Moldova indicatori obiectivi şi independenţi asupra performanţelor diverselor canale media, indicatori necesari pentru luarea deciziilor de alocare a bugetelor de reclamă pe o bază profesională. Membri BATI sunt persoane juridice, edituri de presă scrisă și online, agenții şi clienţi de publicitate.

Despre Gemius Gemius este lider în cercetarea online și în consultanță în Europa și Orientul Mijlociu. Originară din Polonia, Gemius s-a extins în regiunea EMEA și momentan operează în 35 de țări. Compania este pionieră în metodologia hibridă pentru măsurarea audienței online, integrând atât panelurile consumatorilor, cât și cercetarea avansată a website-urilor, dându-le agențiilor de media, rezultate de calitate și credibile (gemiusAudience). De asemenea, oferă soluții profesionale de cercetare, servicii analitice și de consultanță, de la studii website-centric și user-centric, la instrumente avansate tehnologic pentru studierea comportamentului utilizatorilor de internet pe anumite website-uri (gemiusPrism). De asemenea, oferă servicii de măsurare a campaniilor publicitare online (gemiusDirectEffect), cât și eficiența acestora (gemiusBrandingEffect). Gemius realizează și proiecte de cercetare cerute de clienți (gemiusAdHoc). Gemius mai oferă soluții de măsurare a comportamentului utilizatorilor care urmăresc conținut video și multimedia online (gemiusStream) și a comportamentului utilizatorilor privind vizualizarea anumitor zone de pe website, zonele acestora de focus și de click (gemiusHeatMap). Mai multe informații găsiți pe: www.gemius.com.